Op deze pagina staan de objecten iaan het Pastoor Rabouplein in Heilig Landstichting:

Klik op het item wat u wilt zien voor directe toegang of scroll door alle artikelen van deze straat. Via het balletje met pijl rechts onderaan komt u hier weer terug (browsers in Windows).

Klik hier of op een onderstaande foto om terug te gaan naar de pagina Heilig Landstichting.

Banner breed donker grijze letters zwarte achtergrond 55 110

Casa Nova

Aan het Pastoor Rabouplein te Heilig Landstichting staat Pelgrimshuis Casa Nova.

DSC 2336 HLS Past Rabouplein 5 3 edited ShiftN naamEen groot witgepleisterd bakstenen blokvormig pand op een samengesteld grondplan. Gebouwd op een zwart geschilderde plint onder een dakoverstek met tegelfries van zwarte en okerkleurige tegels in blokpatroon. E.e.a. is afgewisseld door witte tegels waarop in rood het Jeruzalemkruis.

In de voorgevel bevindt zich een middenrisaliet. De hoofdingang is bereikbaar over een bordestrap in drie delen met een gesloten front. Onder het bordes is een doorgang.

Op de gevel is de naam "CASA NOVA" geschilderd. Het pand is met de Cenakelkerk verbonden via een verbindingsgang met cilindervormige traptoren (gedeeltelijk zichtbaar op de 2e foto hiernaast)en een met koper gedekte achtzijdige koepel.

DSC 2337 HLS Past Rabouplein 5 3 edited ShiftN naamBouwjaar: 1913-15.
Architect: Jan Stuyt in samenwerking met Jos Margry.

Het is gebouwd als slotklooster van de Zusters Gezelschap der Dochters van Jezus Heilig Hart, die in de Cenakelkerk zorg droegen voor de altijddurende aanbidding van het Heilig Hart.

Van 1928 tot 1987 was het een kloosterhuis van de Zusters Kanunnikessen van het Heilig Graf en tevens het Pelgrimshuis Casa Nova. De orde Zusters Kanunnikessen hadden van 1933 tot 1941 een dependance in villa de Wolfskuyl in Nijmegen.

Momenteel functioneert het als kantoor alsook een "Bed & Breakfast" op religieuze grondslag.

Casa Nova" is een Rijksmonument.

datum foto: 25-03-2017
bron foto: Paul Marsman©

Klik hier voor: "kerkelijke objecten, herdenkingsmonumenten en kerkhoven  of op de foto voor de gebiedspagina.

Banner breed donker grijze letters zwarte achtergrond 55 110

De Cenakelkerk

Deze kerk staat aan het Pastoor Rabouplein in Heilig Landstichting en werd gebouwd tussen 1913 en 1915 als parochie- en bedevaartskerk.

De kerk is uniek in de Nederlandse kerkarchitectuur. Door de vormgeving en de detaillering die geënt zijn op de vroegchristelijke bouwkunst en Arabische stijlen wordt de kerk en de andere gebouwen van het Rijksmonument Heilig Land Stichting gezien als een uniek voorbeeld van oriëntalisme in Nederland. In december 2010 werd een ingrijpende restauratie voltooid van het Rijksmonument van Jan Stuyt (gebouw) en Piet Gerrits (decoratie). Op zondag 27 februari 2011, een eeuw na de datering van de stichtingsakte, vond in de kerk een viering plaats ter gelegenheid van de afsluiting van een grootscheepse restauratie.

DSC 0416 4 edited ShiftN naamHet ontwerp van de Cenakelkerk is geïnspireerd op bezoeken aan het Heilige Land van Jan Stuyt en Piet Gerrits in 1903. Aan het ontwerp en de bouw van de Cenakelkerk werkten Jan Stuyt, Jos Margry, Jan Wiebenga, Piet Gerrits en Jules Bilmeyer.

De bouw van de kerk was een aanzet tot een groots bedevaartsoord waar het leven van Jezus uitgebeeld zou worden, tegenwoordig het gebied van de Cenakelkerk, de begraafplaats en Museumpark Orientalis. Om de financiering door het Bisdom 's-Hertogenbosch te bewerkstelligen werd de zaal van het Laatste Avondmaal ingericht als parochiekerk. Hoewel de kerk de naam cenakel (eetzaal, namelijk van het Laatste Avondmaal) draagt, is de kerk om financiële redenen gewijd aan de Heilige Antonius. Een Rotterdamse handelaar die zeer toegewijd was aan deze heilige besteedde veel geld aan kerken toegewijd aan Sint Antonius.

Op 30 mei 1913 werd in het Groesbeekse gebied De Meerwijk de eerste steen gelegd door de Waalwijkse priester Arnold Suys.

DSC 0405 3 ShiftN edited naamJan Wiebenga berekende de betonnen constructie voor het koepelgewelf. Het behoort met het dak van de Wiebengahal van Société Céramique in Maastricht tot de eerste schaaldaken in Nederland. De constructie van het betondak is slechts 10 centimeter dik, wat voor de jaren 10 van de vorige eeuw zeer gewaagd was.

De kerk is opvallend wit gepleisterd en heeft twee Byzantijnse torens. De muren aan de binnenzijde daarentegen zijn door Piet Gerrits kleurrijk beschilderd met afbeeldingen van met name gebeurtenissen van de handelingen van de apostelen, Stefanus en Paulus, waaronder de bekering van Paulus tot christen. De hele kerk kent rondom glas-in-loodramen waaronder drie ramen uit 1982 van de hand van Gerard Mathot.

Piet Gerrits ontwierp speciaal voor deze kerk een monstrans waarin kleine steentjes de namen van de toenmalige elf Nederlandse provincies en als twaalfde steen het overzeese gebiedsdeel Nederlands-Indië.

Zoals reeds vermeld is de Cenakelkerk een rijksmonument.

datum foto: 23-02-2016
bron foto: Paul Marsman©