Klik op het balletje met pijl rechtsonder om hier terug te komen. Door op een afbeelding te klikken gaat u terug naar de pagina "aangrenzende gebieden."

Klik hier om terug te gaan naar de startpagina van aangrenzende gebieden.

Molenhoek (Mook en Middelaar, Heumen)

Molenhoek
Dorp in Nederland Vlag van Nederland
Molenhoek (Mook en Middelaar, Heumen)

Situering
Provincie Vlag Limburg Limburg
Vlag Gelderland Gelderland
Gemeente Vlag Mook en Middelaar Mook en Middelaar
Vlag Heumen Heumen
Coördinaten 51° 46′ NB, 5° 52′ OL
Inwoners
(01-01-2011)
De kerk van Molenhoek op de achtergrond
Maas-Waalkanaal en de Maas bij Molenhoek
Maas-Waalkanaal en de Maas bij Molenhoek

Molenhoek (Limburgs: De Meulenhoek) is een Nederlands dorp ten zuiden van de stad Nijmegen. Bijzonder aan dit dorp is dat de provinciegrens tussen Limburg en Gelderland door het dorp loopt: het ligt grotendeels in de gemeente Mook en Middelaar (Limburg) en gedeeltelijk in de gemeente Heumen (Gelderland).

Op 1 januari 2011 woonden er 3.728 mensen in het Limburgse deel. Helemaal uniek is deze situatie niet in Nederland. Diefdijk is een gehucht dat in de provincies Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland tegelijkertijd ligt.

Etymologie

Voor Heumen en Malden was dit de (uit-)hoek waar de molen stond. De molen stond op Gelders grondgebied, te Heumen, terwijl de bakker daar tegenover in Limburg was gevestigd. In 1928 brandde de molen echter af.

Geschiedenis

Molenhoek was lange tijd niet meer dan een buurtschap. In 1883 werd een spoorwegstation geopend, dat echter in 1940 werd gesloten en als Station Mook-Middelaar bekendstond. Het huidige station heet Mook-Molenhoek en is van 2009.

In 1907 vestigden de paters Passionisten zich te Molenhoek. In 1910 mocht het spoorwegpersoneel de Mis in de kloosterkapel bijwonen. De andere gelovigen moesten in Heumen of Mook ter kerke. In 1931 werd de Mis van de paters 'beperkt openbaar': Alleen de vroegmis mocht door de Molenhoekse gelovigen worden bijgewoond. In 1934 kwam er een eigen kerk, die echter onderhorig was aan de parochies van Mook en Heumen. In 1958 werd de kerk een rectoraat en in 1981 een zelfstandige parochie.

Bezienswaardigheden

Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smartenkerk
  • Tussen 1907 en 1975 stond het klooster Mater Dolorosa van de Passionisten in het dorp. De kloosterkapel is tegenwoordig in gebruik als sacristie.
  • Jachtslot de Mookerheide ligt bij Molenhoek in de bossen richting Groesbeek, aan Heumensebaan 2. Hier bevond zich het klooster Bethanië.
  • De Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smartenkerk, uit 1934.

Natuur en landschap

Molenhoek is gelegen op de rechteroever van de Maas. Het laaggelegen land vlak langs de maas heeft een hoogte van ongeveer 9,5 meter. Het dorp ligt op ongeveer 15 meter hoogte en verder naar het oosten liggen stuwwallen tot 60 meter hoogte die aansluiten op het Rijk van Nijmegen. Deze hogere omgeving is begroeid met naaldhout en heide. Hier vinden we het natuurgebied Mookerheide met Mookerschans en Heumense Schans, van waaruit een weids uitzicht is over de veel lager gelegen Maas en de gebieden ten westen daarvan.

Verenigingsleven en middenstand

Winkelcentrum Molenhoek

Onder de faciliteiten in Molenhoek bevinden zich een winkelcentrum, een dorpshuis, een jeugdhonk, een golfbaan, tennisbanen, een basisschool (De Grote Lier), station Mook-Molenhoek, een vmbo-vestiging van het Kandinsky College (voorheen Mondriaan mavo) en een rooms-katholieke kerk (O.L. Vrouw van Zeven Smarten). Carnaval en de 'Molenhoekdag' (braderie met kleine kermis) worden ieder jaar druk bezocht door de inwoners van Molenhoek. De Nijmeegse Vierdaagse komt meerdere dagen langs Molenhoek en jaarlijks is er een hardloopwedstrijd het Molenhoeks Makkie. Er was voorheen ook een hockeyclub, HV Molenhoek.

Naast een Van der Valk-vestiging heeft het dorp ook bekendheid verworven vanwege een tweetal erotiekclubs die zich aan de Provinciale weg 271 bevonden, waarvan een net in Mook.

Trivia

• Behalve het dorp is er in de gemeente Heumen zo'n 10 km verderop westelijk nog een gelijknamige buurtschap Molenhoek.
  • Tijdens carnaval heet Molenhoek 'Kuulengat'. Carnaval wordt georganiseerd door carnavalsvereniging 'De Meulenwiekers'.
  • Omdat Molenhoek in het meest noordelijk puntje van Limburg ligt wordt het ook wel De poort van Limburg genoemd. In het naastgelegen dorp Mook, bestond jaren een café onder deze naam.

Geboren in Molenhoek

• Manon Bosch (1990), voetbalster