Op deze pagina staat informatie over de Schependomlaan in Nijmegen West (Hees):

Klik op het item wat u wilt zien voor directe toegang of scroll door alle artikelen van deze straat. Via het balletje met pijl rechts onderaan komt u hier weer terug (browsers in Windows).

Klik hier of op een onderstaande foto om terug te gaan naar de pagina Nijmegen West.

logo NG dubbel rood 2 non bold

Petruskerk

Deze kerk, welke in Hees aan de Schependomlaan op de hoek met de Korte Bredestraat staat, is een protestantse kerk.

Enige tijd deze eeuw heeft de protestantse stroming Pinkstergemeente er hun domocile gehad. Deze zeer strenge leer maakt geen deel uit van de fusiekerk PKN. Daarvoor is is de kerk decennia lang een Nederlands Hervormde Kerk geweest, die samen met de Lutherse- en Gereformeerde kerk ruim 10 jaar al de PKN vormt. De laatste jaren is het weer een PKN-kerk, na plannen de Maranathakerk te sluiten.

DSC 0482 4 edited ShiftN naamHet kerkgebouw is gebouwd in het midden van de zestiende eeuw. Tot aan de onteigening in 1591 was het in gebruik als katholieke kerk. Van 1607 tot heden heeft de protestantse kerk het gebouw in gebruik, met een korte onderbreking tussen 1835 en 1860, toen er een school was gevestigd in het kerkgebouw. In 1880 is dit kerkgebouw door de toenmalige gemeente Hees aangekocht en gerestaureerd.

De toren, welke aangebouwd is aan de kerk maar in een andere tijd is gebouwd, is een laat-gotisch bouwwerk, waarvan de onderste twee geledingen begeleid worden door overhoekse steunberen. Nissen met bakstenen traceringen in ieder gevelvlak. Klokkenstoel met gelui van twee klokken, waarvan een van A. Steylaert, 1574, diam 82,2 cm. en een moderne klok. Het mechanisch smeedijzeren torenuurwerk uit 1785 is buiten gebruik gesteld.

Het aanwezige orgel is er een met Hoofdwerk en Nevenwerk, is ca. 1645 door Jan Bremser gebouwd voor een kerk in Retie (België). Na veel omzwervingen en in dieverse kerken gestaan te hebben is het in 1980, na de nodige aanpassingen in de Petruskerk geïnstalleerd en in gebruik genomen. Het orgel daarvoor is midden 19e eeuw gemaakt door een onbekende bouwer. Door de opvallend hoge bouw van het koor heeft deze kerk een akoestiek waar menig concertgebouw of muziektheater jaloers op kan zijn.

Bij de restauratie in 1882 is het witte pleisterwerk verwijderd. Door een bombardement op 22 juli 1942 is de kerk en met name het middenschip zwaar beschadid. Dit was niet het bekende desastreuze bombardement op Nijmegen bijna twee jaar later, maar als gevolg van bommen lossen door Engelse bommenwerpers in de nacht om aan het Duitse afweergeschut te ontkomen.

Tussen 1947 en 1951 is het middenschip en de rest van de kerk herbouwd. Met de restauratie zijn er geheel in stijl volgens nooit uitgevoerde historische bouwtekeningen twee zijbeuken aangebouwd alsmede een consistorie. Na de gereedkoming en heringebruikname kreeg de kerk haar huidige naam.

Kerk en toren vormen samen de kerk op één groot erf. Toch bevinden beide aan elkaar verbonden gebouwen zich kadestraal op twee verschillende locaties. De toren staat aan de Korte Bredestraat en de kerk en daaraan verbonden consistorie aan de Schependomlaan.

De kerk en de toren zijn beide, maar ieder apart een rijksmonument.

datum foto: 25-02-2016
bron foto: Paul Marsman©

Klik hier voor: "kerkelijke objecten, herdenkingsmonumenten en kerkhoven  of op de foto voor de gebiedspagina.