Op deze pagina staat informatie over de heyendaalseweg in Brakkenstein, Nijmegen Zuid:

Klik op het item wat u wilt zien voor directe toegang of scroll door alle artikelen van deze straat. Via het balletje met pijl rechts onderaan komt u hier weer terug (browsers in Windows).

Vrienden van
Nijmeegs Glorie

Heyendaalseweg

De Heyendaalseweg is nu twee keer zo lang als in het begin van de jaren '70. De straat begon op de huidige kruising van de Heyendaalseweg en de Verlengde Groenestraat en liep vandaar over (ongeveer) het huidige tracé naar en door Brakkenstein.

In de jaren '70 werd de straat verlengd met het noordelijk deel van de Driehuizerweg tot aan de Groesbeekseweg en Coehoornstraat in Oost.

Klik hier of op een onderstaande foto om terug te gaan naar de pagina Nijmegen Zuid.

logo NG dubbel rood 2 non bold
Roomsch Leven

Een verenigingsgebouw in het hartje van de wijk Brakkenstein.

Het gebouw functioneert regelmatig als wijkgebouw. Naast allerlei wijkgebonden activiteiten hebben ook verschillende Brakkensteinse vereningingen in dit gebouw hun thuishonk.

DSC 0953 4 edited ShiftN naamHet pand werd in 1926 gebouwd als "Roomsch Katholiek Vereenigingsgebouw Roomsch Leven" in opdracht van de overste van de Paters van het Heilig Sacrament, Corn. Thijs. Als architect trad J.J.M. Jetten op, die het gebouw in sobere zakelijk-expressionistische trant ontwierp. "Roomsch Leven", dat een centrale rol vervulde in het bloeiende verenigingsleven in Brakkenstein, werd in 1936 aan de achterzijde fors uitgebreid. Van een uitbreidingsplan uit 1951 (clublokaal) bleven tekeningen bewaard, die in opdracht van het bestuur Parochiehuis "Rooms Leven" door het architectenbureau D. en P. Benning werden gemaakt. Het architectenbureau J.D.A. Okhuijsen uit Nijmegen tekende het ontwerp voor een verbouwings- en uitbreidingsplan uit 1983.

Hoewel het gebouw zowel uitwendig als inwendig diverse moderniseringen kent, is met name het exterieur van het hoofdgebouw goed bewaard gebleven. Door de interne wijzigingen, onder meer als gevolg van een brand, zijn het oorspronkelijke interieur en de interieurafwerkingen grotendeels verloren gegaan. Thans fungeert het pand nog steeds als een multifunctioneel verenigingsgebouw.

De vroegere hoofdingang, thans buiten gebruik, wordt bekroond door een gepleisterd paneel met opschrift "ROOMSCH LEVEN". In de geveltop van het portaal bevindt zich een beeld van Maria met Kind.

Het gebouw is een door de gemeente Nijmegen aangewezen gemeentelijk monument.

datum foto: 13-03-2016
bron foto: Paul Marsman©

Klik hier voor: "kerkelijke objecten, herdenkingsmonumenten en kerkhoven  of op de foto voor de gebiedspagina.